حوادث و بحرانهاهیئت مدیره

افزایش چشمگیر خشونت علیه کادر درمان

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، هفته‌ای نیست خبری مبنی بر خشونت علیه کادر درمان در فضای مجازی منتشر نشود،  موضوعی که دیگر برای کادر درمان نگران کننده شده است و بسیاری نارضایتی خود را نسبت به این موضوع در فضای مجازی نشان می دهند،  موضوعی که مشخص نیست چرا قانون مشخصی برای آن وجود ندارد،  موضوع خشونت علیه کادر درمان از جمله موضوعاتی است که بارها در رسانه‌ها به آن پرداخته شده و پاسخ دقیقی به آن داده نشده است.

واکنش وزارت بهداشت به مضروب شدن پرستار

به تازگی در شهر یاسوج یکی از پرستاران مورد ضرب و جرح قرار گرفت، محمد خواهانی پرستار بخش اورژانس بیمارستان شهید جلیل یاسوج هنگام ارائه خدمت در شیفت، مورد حمله همراهان بیمار قرار گرفت و با ضربات چاقو به شدت مجروح شد. با اقدامات درمانی لازم، اکنون حال وی مساعد است و این موضوع در فضای مجازی بازتاب فراوانی داشت و وزارت بهداشت،  درمان و آموزش پزشکی کشور نیز نسبت به اتفاق رخ داده برای پرستار یاسوج واکنش نشان داد،  عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت با محکوم کردن اقدامات خشونتی علیه کادر درمان، خواستار بازنگری در تأمین امنیت پرستاران در اورژانس‌های مراکز درمانی شد و در واکنش به مضروب شدن پرستار یاسوجی به وسیله چاقو توسط همراهان بیمار ضمن ابراز تاسف از بروز چنین حوادثی، این اقدام را محکوم و خواستار برخورد جدی و به دور از تسامح و مدارا مراجع ذی‌صلاح شد.

وی پرستاران و کادر درمان را وکیل مدافع سلامت مردم دانست و با قدرانی از زحمات پرستاران در مراکز درمانی کشور، گفت: این اولین باری نیست که پرستاران ما در اورژانس بیمارستان‌ها مورد ضرب و شتم، جراحت و هتاکی قرار می‌گیرند و بازنگری در تامین امنیت این همکاران بسیار ضروری است. 

عبادی افزود: انتظار داریم مراجع ذی‌صلاح با جدیت و قاطعیت با چنین مواردی برخورد قانونی قاطع و فوری کنند؛ چراکه نباید با تکرار رخداد چنین حوادثی به انگیزه و امنیت پرستاران در ارائه خدمت به مردم لطمه وارد شود و بر افزایش آگاهی عمومی نسبت به اهمیت کار پرستاران و کادر درمان تاکید داریم. 

افزایش خشونت کلامی علیه کادر درمان

رضا قره‌باغی رئیس هیئت مدیره انجمن فورت های پزشکی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری آنا در مورد خشونت علیه کادر درمان گفت: متاسفانه خشونت علیه کارکنان اورژانس هرروز بیشتر از قبل می شود و هیچ عامل بازدارنده ای در قانون وجود ندارد که مانع خشونت علیه کادر درمان بشود.

وی افزود: نکته حائز اهمیت این است که چند سال گذشته خشونت کلامی نیز علیه کادر درمان افزایش داشته است؛ از سوی دیگر در بسیاری از درگیری‌ها رئیس بیمارستان است که از کارکنان درخواست می‌کند که شکایت را پس گرفته و موضوع مسکوت بماند که در برخی از موارد نیز رسانه‌ای نمی‌شود.

فقط پرستاران مورد خشونت قرار نمی‌گیرند!

این درحالی است که در گذشته نیز محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار در مورد خشونت علیه کادر درمان گفته بود که فقط پرستاران از سوی همراهان بیمار مورد خشونت قرار نمی‌گیرند، گاهی پزشکان هم آنها را مورد حمله قرار می‌دهند. به‌ترتیب ابتدا بیماران، دوم همراهان بیمار و سوم پزشکان هستند که گروه پرستاری را مورد خشونت کلامی و فیزیکی قرار می‌دهند. او البته به این نکته هم اشاره می‌کند که سیستم گزارش‌دهی این موارد ضعیف است و بسیاری از این اتفاقات گزارش نمی‌شود و بیمارستان پیگیری خاصی نمی‌کند. 

دبیرکل خانه پرستار اما به نکته دیگری اشاره می‌کند. به گفته او، اگر بیمارستان امکانات خوبی در اختیار بیماران قرار دهد و تعداد پرستار و کادر درمان افزایش پیدا کند از بار خشونت‌ها هم کاسته می‌شود. از سوی دیگر، بیمارستان موظف است از نیروی انتظامی استفاده کند، اما به‌دلیل پرداخت نشدن حقوق این افراد، بسیاری از آنها بخش‌های ویژه بیمارستان را ترک کرده‌اند.

شریفی‌مقدم با سال‌ها سابقه کار در بخش عفونی بیمارستان امام‌خمینی، بارها مورد حملات همراهان بیمار و خود بیماران قرار گرفته است. او گفت که این خشونت‌ها از پرتاب کردن لیوان از سوی بیمار تا حمله همراهان بیمار به‌دلیل سوءبرداشت‌ها، همواره برای او و سایر همکارانش اتفاق افتاده است. 

لزوم تدوین قانون منع خشونت علیه کادر درمان

مجلس و دولت می توانند نسبت به این موضوع واکنش محکم‌تری بگیرند؛ اما چیزی که بسیار به چشم می آید لزوم حمایت از کادر درمان مخصوصا پرستاران و کارکنان اورژانس است،  امید است با طرح یک قانون خشونت علیه کادر درمان کاهش داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا